Diskuse je důležitá

11. ledna 2016 v 22:25 | Kiwi Zelená |  Z terénu
Přišla jsem na řadu velmi zajímavých zjištění, jak se efektivně ponořit do určité tematiky a zkoušet ji postupně ovládat. Jak jistě víte, v předmaturitním (a na vysoké zřejmě před zkouškovým) obdobím člověk potřebuje pojmout co největší množství učiva. Jsou to vlastně data, která bychom měli mít v hlavě nejen uložena, ale měli bychom být schopni je i ovládat. Proto ve spoustě případů pohoříte s biflováním. Proto se vám stane, že si po měsíci pamatujete jen tak málo z učiva, které jste předtím napsali na výbornou. Jak si co nejlépe a nejtrvanlivěji zapamatovat co nejvíce?


Je to vlastně učivo do společenských věd, pokud mě paměť neklame. Nejlépe se věci naučíte tak, že je sami zažijete, což se ve školství dá uplatnit stěží. Dále pak záleží na tom, jaký typ paměti máte (děravá se nepočítá :D). Já jsem například typický představitel fotografické paměti. Mám ráda schémata, barevné zvýrazňování, obrázky. Vždycky si pamatuju, kde přesně na stránce mám co napsáno, jakou barvou mám nadpis. Mám v hlavě obrazy, stejně jako při spoustě jiných činností, které s učením vůbec nesouvisí. Problém je, že když chcete číst ze svých obrazů "v duchu", vetšinou jsou rozostřené, někdy se i přeskupují. Možná existuje někdo, kdo má fotografickou paměť pevnou a jasnou, v tom případě snad vyhrál dotyčný úplně všechno. Pak se hodí učení pomocí "můstků". Nepoužívám žádnou terminologii, prostě tomu tak říkám. :D Je to samozřejmě situace, kdy propojujete všechno pomocí souvislostí. Pokud se vám v tom neudělá guláš, gratuluji. Je to typ paměti, kterého bych chtěla dosáhnout, oprostit se od schémat a zacházet s myšlenkami jako s částmi velkého celku.

Zvonek.
(Pro štěstí.)

Velmi také obdivuji osoby, které mají paměť "poslechovou". Ta je podle mě velmi praktická. Já bych se bez svých notesů a papírků neobešla, pokud nemám žádný po ruce, jsem si schopna udělat poznámku i na ruku. Informace u mě totiž drží jasný tvar v řádech minut, pak se začnou rozplývat, jako když vodou vymýváte barvy- stále je rozpoznáte, jen už to někdy není ono. Abych se ale tak nějak vrátila ke snaze rozkódovat nejefektivnější metody učení. Řadu užitečných triků jsem četla už v "BravoGirl" na základce. :D Tehdy jsem byla úplně na větvi z toho, že mozku pomůže vyvětrat, dneska to snad bere každý student jako samozřejmost. :) Rozhodně je asi důležité nekoukat, ale konat. I kdyby se jednalo o přepisování, výpisky, barevné podtrhávání, obrázky nebo cokoli, všechno bude užitečnější než tupé zírání. Svým způsobem to tak možná trochu je "zažívání" dané problematiky, i když ryze zprostředkovaně.

Vůbec nejlepší způsob je snad diskuse. Pokud ovládáte základy něčeho a můžete o tom diskutovat s ostatními, je to vždycky násobený efekt. Pokud totiž o něčem diskutuju, musím o tom aspoň trochu přemýšlet (pokud ovšem nejsem na novinkách a nesnažím se vyřvat svůj, co nejzabedněnější, názor do světa). Například esterifikace nebo sacharidy se zdají hned stravitelnější, nějaká polymerace nebo substituce radikálová pak získají úplně jiný nádech. Například můj otec dnes poznamenal, jak je chemie zajímavá, a mě napadlo, že je to vlastně pravda. Ve škole mě to všechno děsí, když pak mám ale možnost u piva rozebírat, čím to, že anasové želé ananas nikdy nevidělo, je to něco úplně jiného. Možná nebudu mít samé jedničky (ani dvojky), ale ze školy si něco odnesu, to si pište.

Neodpověděla jsem sice zcela na svoji úvodní otázku, myslím ale, že naprostý závěr zde není důležitý. Pokud máte nějaké tipy na učení, budu ráda když se pochlubíte. Všichni se přece snažíme dosáhnout stejného výsledku- získat vědomosti, projít školou (každý s jiným mezním prospěchem), posunout se zase o kousek dál. ;) V případě gymnazistů taky neutrpět dlouhodobou duševní újmu.. :D
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Nejoblíbenější roční období?

Jaro
Léto
Podzim
Zima
Všechny

Komentáře

1 Johnny Johnny | Web | 11. ledna 2016 v 22:43 | Reagovat

Ja som ročníky preliezal improvizovane. Pred skúškou vždy poriadneho šlofíka nech je myseľ svieža, do vrecka strčiť zajačiu labku alebo lisovaný štvorlístok a rozprávať a rozprávať, zatĺkať a vymýšľať si... a horšie ako za štyri som nikdy nedostal. :)

2 Mayah Mayah | Web | 11. ledna 2016 v 23:24 | Reagovat

Ja si vždy do poznámok kreslím a napr. dejiny psychológie som sa učila tak, že som si napísala meno a malý obrázok, ktorý symbolizoval, čo ten autor robil :D Graficka pamäť je tiež veľmi užitočná (:

3 Tori.U Tori.U | Web | 12. ledna 2016 v 6:34 | Reagovat

Při učení využívám hlavně mou ne zrovna obstojnou fotografickou paměť, ale sama vím, že nejlíp si něco zapamatuji, když si opakuji s více lidma, protože sama se často uzavřu do bubliny mých poznámek. :-D

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 12. ledna 2016 v 8:00 | Reagovat

A není to spíš grafická než fotografická? Fotografická paměť je, že si to pamatuješ jako bys to celý viděla jasně před sebou. Grafická, jak jsem svojí vždycky říkala já, je že si pamatuju kam jsem co napsala, kde na stránce to je, jakou barvou, jakým fontem, jak podtržené, jaký obrázek u toho, ale často si nemusím pamatovat to slovo samotné.
Na nějaké drobnosti je pak ještě ideální mnemotechnická pomůcka. Teď si zrovna nevybavím žádnou z VŠ, ale na střední jsem si třeba pamatovala Wolkerova probíraná díla tak, že ve všech bylo h a Seifertova zase, že tam bylo s :D Ale to zase záleží na tom, která kdo probírá.

[1]: Nojo, jenže na vysoký dostat čtyřku znamená, žes to neudělal, tam potřebuješ umět aspoň půlku, pokud učitel není milosrdnej :D

5 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 13. ledna 2016 v 22:14 | Reagovat

[4]: To nevím, napsala jsem to tak, jak jsem si myslela, že to je, žádný výzkum jsem neprováděla.. :D Mohla by to být ještě vizuální, o když ono asi zas tak není důležité, jak to pojmenuju, když to půjde poznat z popisu. Snad teď neurážím nějakou vědu či disciplínu, o které ani nevím, že existuje :-D

6 Bocian Bocian | E-mail | Web | 15. ledna 2016 v 21:52 | Reagovat

Asi mám tiež fotografickú pamäť. Učím sa tak, že si poznámky prepisujem, robím si z nich "výcuci" a podčiarkujem. Potom sa vyspím a ono sa mi to do tej hlavy akosi vprace. :-D Niekedy je to priam podvedomé...
Určite s diskusiou súhlasím. Najlepšie skrátka je použiť vedomosti v praxi. Keby som nebol lenivý prokrastinátor, písal by som články o biológii a chémii, ale žiaľ som. :-D Je to moja smola, že sa potom mordujem s učivom pri stolnej lampe.
Ach, práve teraz zdolávam prvých 15 maturitných tém z Ch, idem opäť na to.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama